Skip to content

Historia pojazdu po VIN

Sprawdź za darmo czy auto, które chcesz kupić - miało jakąś szkodę

Za darmo przeszukam największą bazę szkód samochodowych w Polsce, Europie oraz USA. Otrzymasz informację, czy została odnotowana jakaś szkoda. Zapłacisz tylko wtedy, gdy zechcesz zobaczyć szczegółowe informacje o szkodach.

Co ile wymieniać pasek wieloklinowy

Co to jest pasek wieloklinowy i co ile trzeba go wymieniać?

Pasek wieloklinowy to ważny podzespół każdego samochodu z silnikiem benzynowym i diesla. Pasek wieloklinowy trzeba regularnie wymieniać. Awaria paska wieloklinowego całkowicie unieruchamia samochód. Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie kompendium najważniejszych wiadomości o pasku osprzętu.

Z naszego artykułu dowiesz się: Jakie są inne nazwy paska wieloklinowego – czy pasek osprzętu, pasek klinowy, pasek pomocniczy, pasek wielorowkowy to jedna i ta sama część? Jaką rolę pełni pasek wieloklinowy w silniku? Czy pasek klinowy może ulec uszkodzeniu? Czy pasek wieloklinowy może się zerwać? Dlaczego pasek klinowy piszczy? Dlaczego pasek wieloklinowy hałasuje przy uruchomieniu silnika? Ile kosztuje pasek wieloklinowy i jak przebiega wymiana paska wieloklinowego?

Na początek kwestia nazwy.

Czy pasek wieloklinowy ma inne nazwy?

Tak, pasek wieloklinowy ma kilka nazw. Stara nazwa to pasek klinowy. Poza tym stosowane są jeszcze takie nazwy jak pasek wieloklinowy (jak w naszym tytule, to najpopularniejsze określenie), pasek osprzętu, pasek pomocniczy, pasek alternatora, pasek wielorowkowy, pasek wspomagania. To wszystko nazwy jednego i tego samego podzespołu.

W naszym artykule będzie zamiennie stosować wszystkie wymienione wyżej nazwy tego podzespołu.

Jaką rolę pełni pasek wieloklinowy w osprzęcie silnika samochodu?

Paski wielorowkowe stosowane są w każdym silniku benzynowym i diesla. W niektórych silnikach są one przykryte osłoną (to dobre rozwiązanie), w innych takowej osłony nie ma i pasek pracuje na zewnątrz. Dzięki temu możesz go łatwo znaleźć i zobaczyć.

Do czego służy pasek klinowy?

Pasek klinowy napędza alternator, który produkuje prąd dla całej instalacji elektrycznej samochodu. To podstawowe zadanie paska osprzętu. Jest ono bardzo ważne. Jak widzisz, bez sprawnego paska nie ma prądu w samochodzie (poza prądem zapewnianym przez akumulator).

Są też inne i są one zależne od budowy samochodu i jego wyposażenia. Jeśli Twoje auto ma na wyposażeniu klimatyzację, to jej sprężarka jest napędzana przez pasek wieloklinowy (wyjątkiem są samochody z napędem hybrydowym, gdzie sprężarka może być napędzana przez silnik elektryczny).

W starszych samochodach, gdzie stosowano wspomaganie hydrauliczne, pasek dodatkowo napędzaj pompę wspomagania. Takie auta są już rzadkością na drogach.

Jak działa pasek wieloklinowy?

Pasek osprzętu przekazuje napęd z koła pasowego na wale korbowym na koło pasowe alternatora. I oczywiście, na koła sprężarki klimatyzacji, jeśli klima jest na wyposażeniu auta. Pasek jest zazwyczaj prowadzony przez dodatkowe rolki.

Dla właściwej pracy paska niezbędny jest napinacz, najczęściej sprężynowy. Dzięki odpowiedniemu napięciu paska, ten szczelnie przylega do napędzanych kół i odpowiednio przenosi napęd z koła na wale korbowym, bez strat spowodowanych ślizganiem się.

co ile wymieniać pasek osprzętu
Autor Michał Lisiak

Czy pasek wieloklinowy się starzeje?

Tak. Głównym materiałem, z którego zbudowany jest pasek osprzętu, jest guma. To ona się starzeje i kruszy.

Pasek alternatora może się również uszkodzić na skutek

  • zabrudzenia go olejem silnikowym (może być to efekt uboczny wycieku z silnika);
  • zabrudzenia go innym płynem lub smarem;
  • zablokowania się kół w napędzanych podzespołach, co może doprowadzić do zerwania paska. Powodem może być np. uszkodzone łożysko alternatora albo sprężarki klimatyzacji.

Czy pasek wieloklinowy należy wymieniać?

Tak, pasek osprzętu trzeba wymieniać. Jest to logiczne, skoro pasek się starzeje.

  • Wymień pasek alternatora zaraz po zakupie auta używanego.
  • Pasek klinowy powinno się wymieniać raz na kilka lat, po przejechaniu od 40 do 60 tys. kilometrów przebiegu.
  • Wymień pasek klinowy, kiedy pojawią się na nim ślady zużycia, takie jak pęknięcia i uszkodzenia boczne.
  • Wymień pasek wielorowkowy, kiedy ten zacznie piszczeć.

Co powoduje piszczenie spod maski?

Głośne, narastające piszczenie spod maski to jeden z objawów awarii paska wieloklinowego. Pisk spod maski może być również spowodowany przez uszkodzenie łożyska alternatora. Jednak najpierw zleć wymianę paska.

Nasza rada: nie stosuj żadnych doraźnych metod naprawy piszczącego paska. Nie warto kupować sprayów na piszczący pasek, ani stosować starych metod. Wymiana paska nie jest droga.

Ile kosztuje nowy pasek wieloklinowy?

Za nowy pasek osprzętu zapłacisz od 30 do 60 złotych. W tej cenie dostaniesz markowy produkt.

Ile kosztuje wymiana paska wieloklinowego?

Wymiana paska wieloklinowego w większości aut nie jest skomplikowana i trwa kilkanaście minut. Mechanik potrzebuje jedynie specjalistycznego narzędzia.

W ostatnich latach na rynku pojawiły się też elastyczne paski wielorowkowe. W tym przypadku wymiana jest prostsza (nie trzeba demontować napinacza) i jeśli znasz się odrobinę na mechanice, zrobisz to bez problemu. Bardzo ważne jest to, aby przed wymianą mieć dane fabryczne dotyczące przebiegu paska.

O czym świadczy piszczący pasek wieloklinowy lub zużyty pasek wieloklinowy w samochodzie używanym?

Jak już wiesz, wymiana paska wieloklinowego nie jest droga. Nowy pasek wystarcza na co najmniej kilka lat. Zaniedbany, zużyty pasek wielorowkowy, który w dodatku piszczy podczas uruchamiania silnika, to nie jest dobry znak.

Najczęściej jest to oznaka zaniedbania auta, tego, że pojazd czeka na klienta bardzo długo (często miesiącami), a także tego, że auto sprzedawane jest przez handlarza, który nie chce inwestować w naprawy pojazdu.

Jeśli chcesz uniknąć takich sytuacji, sprawdź auto przed zakupem. Na przykład korzystając z proponowanego przez nas rozwiązania.

Jak sprawdzić auto używane przed zakupem?

Jeśli chcesz kupić dobre auto używane, bez poważnych wad i zaniedbań ze strony właściciela, musisz je dokładnie sprawdzić przed zakupem. Przejrzyj ogłoszenia na kilku portalach. Zrób listę aut, które Cię interesują i sprawdzaj je od razu, rezygnując z zakupu tych, które są powypadkowe i po powodzi. Pomoże Ci darmowa historia auta po VIN na HistoriaSzkod.pl. Sprawdzasz każde auto po VIN za darmo i już wiesz (całkowicie za darmo), które ma zapisane szkody (auta po wypadkach, kradzione, po powodzi itd.). Te odrzucasz. Wybierz jedno albo dwa auta, najbardziej interesujące, które nie mają szkód. Te kwalifikują się do dalszego sprawdzenia.

Następny etap profesjonalnego sprawdzenia auta używanego przed zakupem to płatna historia auta po VIN na HistoriaSzkod.pl. Sprawdzenie auta po VIN pozwoli Ci na otrzymanie dokładnego raportu, z którego dowiesz się wielu interesujących informacji o samochodzie. Ponadto zweryfikujesz przebieg interesującego Cię auta i sprawdzisz jego fabryczne wyposażenie. Historia Szkód korzysta z bardzo rozbudowanej bazy danych!

Ostatni punkt – sprawdzenie auta przed zakupem przez ekspertów Motocontroler. Zamawiasz usługę sprawdzenia auta przed zakupem na stronie Motocontroler, podajesz dane auta, a ekspert jedzie na miejsce, w dowolnej części kraju i sprawdza. Po zakończonym badaniu otrzymasz kompleksowy raport, który przedstawi Ci stan techniczny auta krok po kroku. Do raportu dołączona będzie osobista opinia eksperta (czy warto kupić dany pojazd?), a także minimum kilkadziesiąt zdjęć w formie cyfrowej. Ekspert Motocontroler bez problemu wykryje problemy, na przykład związane z zaniedbanym paskiem wieloklinowym.

W ten sposób dowiesz się wszystkiego o interesującym Cię samochodzie i podejmiesz decyzję, czy warto kupić dane auto. Bez ryzyka, bez przykrych niespodzianek, bez niepotrzebnych wydatków po zakupie.

______________________________________________________________________________________________

Autor: Michał Lisiak

Jestem niezależnym dziennikarzem motoryzacyjnym. Lubię motoryzację „dla ludzi”. Nie pasjonuję się samochodami za miliony i informacjami prasowymi. Od lat zgłębiam tajemnice techniki motoryzacyjnej. Cieszę się, że dzięki mojej pracy ktoś może kupić fajne auto, unikając oszustwa i niebezpieczeństw. Poza motoryzacją, moją pasją jest muzyka, gotowanie i Indonezja.

Dowiedz się o mnie więcej

Opinia zdjecie
Expert radzi

Kupując używany pojazd, zgodność z dokumentami jest jednym z najważniejszych czynników, które należy wziąć pod uwagę.

Powiązane tematy